Rozpoznawanie wad wzroku

 Objawy i  rozpoznanie wad wzroku u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Najczęstsze objawy wad wzroku u dziecka z obniżoną ostrością wzroku w przypadku:

● Krótkowzroczności

  • pochylanie głowy nad książką i zeszytem
  • siadanie bardzo blisko telewizora
  • częste mruganie lub przecieranie oczu
  • obniżenie koordynacji wzrokowo – ruchowej co w rzeczywistości wiąże się z wolniejszym tempem pracy i małą precyzją ruchów np. trudności w łapaniu piłki – zbyt późne dostrzeżenie
  • problemy z orientacją w otoczeniu np. brak wyrazistości numeru nadjeżdżającego autobusu, brak zainteresowania na drodze samochodami, osobami i zwierzętami znajdującymi się w dalszej odległości
  • w przypadku patrzenia na przedmioty odległe mrużenie oczu

Ćwiczenia, które ułatwią wychwycenie pierwszych sygnałów nieprawidłowości:

  • w ciemnym pomieszczeniu siedząc razem z dzieckiem obok siebie, oświetlaj latarką przez chwilę różne małe przedmioty oddalone o kilka metrów. Im krócej je oświetlisz tym lepiej, by dziecko nie zdążyło wykorzystać akomodacji. Dziecko powinno powiedzieć co widziało i jaki miało kolor. Przedmioty powinny być przyniesione z innych pomieszczeń by dziecko nie mówiło z pamięci
  • na tablicy zapisano zdanie: Idziemy pieszo. Odnajdź w nim zwierzę
  • na tablicy zapisano wyrazy, w których ukryła się sylaba „da”. Odnajdź te wyrazy i przeczytaj: torba, ryba, woda, moda
  • zabawa na świeżym powietrzu pozwala oczom ćwiczyć różne odległości przedmiotów, odległy horyzont oraz szybkie zmiany w polu widzenia

● Nadwzroczności

  • łzawienie, zmęczenie oraz ból oczu lub głowy spowodowany większym wysiłkiem fizycznym lub psychicznym
  • trudności w spostrzeganiu małych przedmiotów oraz szczegółów większych przedmiotów
  • trudności w spostrzeganiu liter, cyfr i innych znaków graficznych np. litery są połykane, trudności w  rozróżnieniu kształtów i wielkości
  • siadanie daleko od telewizora, odsuwanie od siebie zabawek i innych przedmiotów, potykanie się o przedmioty
  • problemy z czytaniem- szybkie zmęczenie, pojawienie się niechęci do oglądania książek i rysowania
  • charakterystycznym objawem jest zez, wywołany tzw. syndromem „leniwego” oka

Ćwiczenia, które ułatwią wychwycenie pierwszych sygnałów nieprawidłowości:

  • na stole znajdują się guziki różnej wielkości mniejsze około 5mm i większe około 10mm ale w tym samym kolorze. Jedna osoba zbiera większe guziki, natomiast druga mniejsza. Po skończeniu następuje zmiana
  • narysuj na białej kartce małe i większe punkty różnymi kolorami. Połącz ołówkiem na zmianę z dzieckiem punkty zaczynając od większych. Zauważ czy dziecko omija najmniejsze kropki
  • odwzorowanie figur z klocków i patyczków
  • wyszukiwanie różnic między obrazkami
  • układanie pociętych prostych obrazków do skomplikowanych puzzli
  • w przypadku syndromu „leniwego” oka najlepszym ćwiczeniem jest zasłonięcie oka lepiej widzącego na kilka godzin dziennie po to aby pobudzić pracę oka słabszego, co w konsekwencji umożliwia wykształcenie się widzenia obuocznego

● Astygmatyzmu

  • czołowe bóle głowy
  • mrużenie i tarcie oczu, przemęczone i piekące oczy
  • brak ostrości jednocześnie w liniach poziomych i pionowych; linie proste jako krzywe
  • problemy z odróżnieniem niektórych liter: „O” z „D” czy „F” z „P”
  • przekrzywianie głowy w bok lub pochylanie do przodu podczas oglądania TV lub czytania
  • siadanie blisko telewizora oraz przybliżanie zabawki do twarzy
  • dzieci z nieskorygowanym astygmatyzmem patrząc na tekst widzą falujące literki różnego rozmiaru

Ćwiczenie, które sprawdzi czy twoje dziecko posiada astygmatyzm:

Wszystkie linie są proste i w równych odległościach jeżeli twoje dziecko widzi inaczej to znaczy, że posiada astygmatyzm.

 

astygmtyzm test
przykład obrazu, jak widzi osoba z małym astygmatyzmem